Att bli vuxen

Hade nationellt prov i engelska idag. Vi ska skriva om hur det är att bli vuxen. När man växer upp finns det så mycket man måste tänka på. man ska gå ut skolan, man ska flytta hemifrån och man ska skaffa sig ett jobb. Att tänka på detta, för mig, känns jobbigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när jag väl slutat skolan. Lumpen är ju ett alternativ men vill jag verkligen det? Vet inte om jag orkar med någon som står och skriker på mig.. sen måste man ju klippa av sig håret också, FUCK NO. Jag kommer inte ha betyg till att komma in på högskolan så det enda alternativet är ju att börja jobba. Eftersom jag går IT-Programet så vill jag ju helst jobba med någon inom datorer. Det vet jag.
Sen ska man ha egen ekonomi också. Det skulle jag nog klara, men man måste ju ha en hyffsad lön ändå. dår ju inte leva på hur lite som helst.

Att gå ut skolan känns det som om jag aldrig kommer göra, även att jag tar studenten nästa år. När man går i skolan är man instängd i en bubbla som lärare o föräldrar bygger upp. Gå i skolan och få bra betyg så kommer allt lösa sig. Tror inte på det. Allt det är en lögn. Visst i skolan lär man sig saker som man behöver i arbetslivet men de säger att de förbereder en för arbetslivet. Nej det gör de inte. När man tar studenten så kommer bubblan spricka. Då få vi se hur det går.

Att flytta hemmifrån har jag velat länge nu, jag ville flytta redan i ettan, men såklart så fick jag inte det. Men om jag flyttar nu kommer jag inte klara mig ekonomiskt, vet inte om jag klarar det när jag gått ut gymnasiet heller. Det är svårt och klara sig utan pengar. allt handlar om jobbet, man måste ha bra lön. Sen säger föräldrarna, om du behöver hjälp, är det bara att ringa. det är de sämsta de kan göra. Soc borde hjäpa istället. Då lär man sig att inte vara lika beroende av föräldrarna.

Att skaffa sig ett bra jobb är väll vad alla ungdomar vill. jag vet vad jag vill jobba med. men sen ska man hitta det jobbet också. Att bli anställd är inte det lättaste. Jag har svart hår och massa piercingar. Dagens vuxna är så konservativa. De dömmer en för utseendet. undra hur många anställningsintervjuer jag kommer få göra bara för att  jag har  piercingar vill jag inte ens tänka på nu. Lixom om det är nått som stör de med piercingarna så kan jag förhelvete ta ut dem när jag jobbar. no big deal. Jag tycker att vuxna ska börja tänka efter lite. Dagens ungdom såg inte ut som de gjorde när de va yngre, så är det bara. De vuxna måste börja acceptera det.

Vuxna säger att dagens ungdomar mognar senare. det tror inte jag på, de är de vuxna som inte ser oss som vuxna bara för vårt utseende. inte fören vi fattar att vi måste klä oss och prata som de som de börjar accpetera oss som vuxna. Fuck that. Jag tror jag ska vara ungdom ett tag till.

Pusshej
weelix


Kommentarer
Postat av: Blazzer ;)

haha =) det va mkt sant det där lilla thomas tycker du har fått med det mesta och allt är fan sant dom säger att allt löser sig men man ska ju få jobbet man vill ha med.. inte det lättaste när man är piercad och har svart hår ;) lycka till iaf

2008-04-28 @ 21:57:38
Postat av: terese

att bli vuxen är överskattat! ^^

2008-05-21 @ 11:04:47
URL: http://tereseejohansson.blogg.se
Postat av: malix

vet inte vilka vuxna du har pratat med men
för min del tror jag nu är mera tvungna att bli vuxna mycket tidigare idag än vad jag gjorde på min tid. tycker att mina barn idag är mycket mera mogna för sin ålder än vad jag
var i deras ålder
fast jag blir kanske aldrig vuxen..... livet måste gå ut på mera än att bli vuxen!!! sen gör det ju inget att
klara av att försörja sig själv
få utbildning
och allt med det ....Men glöm inte av att leva
och att leva nu
framtiden kommer du ändå inte i kapp
nu
det är just nu oavsett
om
man är vuxen eller inte
det är NU vi ska leva
och det är nu vi har möjligheten att påverka.

Postat av: MU

Det känns som att det är typ detta du är förvirrad över just nu =/ Men allt sånthär löser sig. Men visst är allt du skrivit så jävla sant, men det löser sig alltid.

2008-10-20 @ 07:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0